avokado.org.pl

Grywalizacja W Budowaniu Kompetencji Liderów Produkcji.

Samochód wyścigowy z sigma gamelearning

Wyobraź sobie, że ktoś proponuje Ci udział w wyścigach samochodowych. Nie jesteś do końca przekonany, że to dobry pomysł, ale z drugiej strony od kilkudziesięciu lat jesteś kierowcą, więc solidne podstawy masz. Decydujesz się wziąć udział. Zagłębiając się w temat odkrywasz, że jednak nie jest to takie proste jak się wydawało. Trzeba nauczyć się wielu nowych umiejętności, zrozumieć różnicę pomiędzy zwykłą jazdą samochodem a wyścigową, opanować nowe nawyki, powstrzymując stare.

Na szczęście ktoś oferuje ci pomoc. Masz do wyboru dwie opcje. Decydujesz się na pierwszą czyli jednodniowe szkolenie. Zapowiada się obiecująco! Prowadzi je mistrz rajdowy, opowiada o swoim doświadczeniu, pokazuje zdjęcia i filmy z rajdów, w angażujący i motywujący sposób pokazuje różnego rodzaju ciekawostki. Wraz z innymi uczestnikami możesz przez chwilę poczuć się jak rajdowiec uczestnicząc w wybranych  ćwiczeniach. Szkolenie kończysz z dobrą energią i przekonaniem, że udział w rajdzie to będzie dobra przygoda. Wracasz do codziennych zajęć i ….zastanawiasz się co masz robić dalej. Co zrobić ze zdobytą wiedzą? Od czego zacząć przygotowania? Czy próby które podejmujesz są ok? Nie wiesz z kim możesz porozmawiać o tym jak Ci idzie nauka. Twój zapał słabnie, na szkoleniu wszystko wydawało się takie proste i oczywiste. Teraz czujesz się coraz bardziej zniechęcony.

Postanawiasz skorzystać z drugiej opcji wsparcia, aby przygotować się do rajdu. To rodzaj kursu, rozłożonego w czasie, z różnorodnymi elementami. Na początek ktoś ustala z Tobą kluczowe kompetencje na których się skoncentrujecie. Na warsztatach zdobywasz wiedzę, a na praktycznych symulatorach trenujesz umiejętności. Uczysz się w grupie, co pozwala analizować nie tylko twoje sukcesy i porażki, ale przyglądać się temu jak radzą sobie inni. Towarzyszy wam trener, który koncentruje się na celu, udziela feedbacku na bieżąco i zachęca do wysiłku. Wiesz, że koledzy w grupie liczą na ciebie, więc nie odpuszczasz treningów, nawet gdy czujesz się zmęczony. Stale otrzymujesz informację jak daleko od celu jesteś. Sam też możesz doświadczać i dostrzegać swoje postępy. Kończąc kurs otrzymujesz certyfikat potwierdzający twoje rzeczywiste kompetencje, a nie jedynie udział w kursie.

Czy opisana sytuacja coś Ci przypomina? A gdyby propozycję udziału w rajdzie zamienić na propozycję awansu na lidera produkcji, lub inne stanowisko zarządcze? Jaką metodę podnoszenia własnych kompetencji byś wybrał? Czy tę, w której trener „uwodzi” atrakcyjną wizją łatwego opanowania nowych umiejętności? Czy tę, w której trener towarzyszy tobie i w konsekwentny, ale też atrakcyjny sposób motywuje do samodzielnego wysiłku. Stawia wyzwania nie tylko Tobie, ale też innym uczestnikom, dzięki czemu możecie wspierać się i uczyć wspólnie?

Uczenie się oparte na grywalizacji to metoda szeroko stosowana w świecie. W Polsce powoli wchodzi do nielicznych szkół i uczelni. Zmienia postrzeganie osoby uczącej się, z biernego odbiorcy informacji w zaangażowanego i odpowiedzialnego za własne efekty uczenia się. Pozwala utrwalić zdobywaną wiedzę, uczy zastosowania jej w praktyce, a dzięki temu zmienia postawy i sposób patrzenia na wiele kwestii. W najlepszy z możliwych sposób zmienia i utrwala trzy składowe składające się na budowanie kompetencji: wiedzę, umiejętności i postawę.

Grywalizacja w uczeniu kompetencji liderskich na produkcji jest zdecydowanie nowatorskim podejściem. Pracując od ponad 25 lat z firmami produkcyjnymi stworzyliśmy metodę Sigma GameLearning, która w najlepszy sposób tworzy warunki dla indywidualnego podnoszenia kompetencji liderskich przy wykorzystaniu mechanizmów zaczerpniętych z grywalizacji. Dostrzegliśmy potencjał w pracownikach produkcji, którzy zanurzeni w praktyczne i operacyjne zadania, nie potrzebują teoretycznych wykładów, a raczej praktycznych i podanych wprost wskazówek. Doceniają konstruktywną krytykę, gdy widzą korzyść w zmianie własnego podejścia i postawy. Są praktyczni, więc szybko wdrażają to co przynosi pożądany efekt. Dzięki SGL uczą się łączyć stanowczość z empatią i rozumieć co oznacza empatyczny lider. Stają się jak Avokado, z twardą pestką otoczoną miękkim miąższem 😊

Mariola Bardziejewska

Autor: Mariola Bardziejewska

Coach, trenerka, psycholożka, twórczyni Gier Poszkoleniowych.

Scroll to Top