avokado.org.pl

Avokado, czyli Lider z Empatią – kluczowa cecha w zarządzaniu na produkcji

Lider z empatią. Kobieta trzymająca serce

Czy lider może być jak awokado? Odkąd stworzyliśmy markę Avokado i zadedykowaliśmy ją firmom produkcyjnym, a w szczególności liderom produkcyjnym, często słyszymy pytanie: „A dlaczego Avokado?”. Oczywistym skojarzeniem z tą nazwą jest owoc awokado: duża twarda pestka, otoczona kremowozielonkawym miąższem. Pestka to kompetencje twarde, natomiast miąższ to kompetencje miękkie w tym empatia menedżera. Gruszka awokado ma szerokie zastosowanie w medycynie, sztuce kulinarnej i kosmetologii.  Dojrzewa wyjątkowo długo bo od 6 do 8 miesięcy…

No dobrze, ale jak empatia w pracy menedżera ma się do produkcji?

90 % naszych klientów to firmy produkcyjne, duże i małe, różnych branż. Współpracując z nimi zauważyliśmy, że pracownicy produkcyjni są jak awokado: twardy środek łączą z miękkością. Na początku zwykle napotykamy twarde środki – pracownicy produkcji lubią mówić wprost, często są szczerzy do bólu i nie owijają niczego w bawełnę. Twardo stąpają po ziemi, bo na produkcji jak na dłoni widać każde niedociągnięcie, złą decyzję, błąd, które bezpośrednio wpływają na jakość produktu i liczbę reklamacji. Ta twardość przenosi się często na sposób zarządzania i podejścia do pracowników. Widoczna jest w przekonaniu, że na produkcji powinno zarządzać się „twardą ręką”. Mniej rozmawiać z pracownikami, mniej konsultować z nimi decyzji, mniej negocjować rozwiązań.

Z takimi poglądami i postawami spotykamy się zazwyczaj, kiedy zaczynamy współpracę z liderami produkcji, ale z biegiem czasu (pamiętacie ile dojrzewa awokado?) twardą pestkę zaczyna otulać miękki miąższ. Oczywiście nie od razu staje się na tyle miękki, aby był zjadliwy (wie to każdy, kto próbował zjeść niedojrzałe awokado), ale gdy dojrzeje, naprawdę stanowi spójną całość. Okazuje się że pracownicy produkcji są tacy jak z innych działów, nie wymagają większej stanowczości w zarządzaniu niż inni, tak jak inni doceniają rozmowę, konsultowanie decyzji czy negocjowanie rozwiązań. Nasza autorska metoda Sigma GameLearning pozwala liderom produkcji na zbudowanie tej miękkiej i przyjaznej otoczki z zachowaniem wyraźnego i jakże ważnego środka. Uczymy liderów Human Leadership, czyli zarządzania z ludzką twarzą. Pomagamy liderom określić, czym jest ta twarda pestka w ich pracy, zarządzaniu, z czego nie mogą zrezygnować, gdzie i jak mają postawić granice. Wykorzystujemy przy tym nasze Gry Poszkoleniowe. Następnie wspólnie oddzielamy to od innych aspektów, które nie wymagają takiej twardości.

Metoda Sigma GameLearning zapewnia liderom produkcji czas na „dojrzewanie” na łączenie tego co musi być konsekwentne i niezmienne z tym, co powinno być elastyczne i przyjazne. Dużo mówi się teraz, że kształcenie empatycznych liderów, to wymóg naszych czasów. Młode pokolenie wchodzące na rynek pracy, to ludzie, którzy nie dadzą sobą zarządzać w sposób autorytarny. Już w dzieciństwie słyszą do swoich rodziców, że są ważni, że mają prawo zabierać głos i zadawać pytania, że powinni dbać o swoje potrzeby. Wyobraź sobie, że ktoś taki trafia do firmy produkcyjnej w której pracujesz? Czy się w niej odnajdzie? Jeżeli nie, to firma będzie miała problem ze znalezieniem i utrzymaniem wartościowych pracowników.

Zarządzanie przez Empatię dlaczego warto…

Zmiany, niepewność, chaos informacyjny, rozwój nowych technologii wymagają od liderów zrozumienia punktu widzenia innych osób. Badania pokazują, że umiejętność rozpoznawania własnych emocji i emocji otoczenia buduje lojalność całego zespołu i korzystnie wpływa na zdrowie redukując stres. Ponadto zwiększa poczucie szczęścia w pracy i życiu prywatnym. Pracownicy także stają się bardziej kreatywni i efektywni, spada rotacja kadr i pracownicy rzadziej biorą urlopy zdrowotne.

Empatia w zarządzaniu ludźmi polega na inwestowaniu uważności, dobrej woli i konstruktywnego, współodczuwającego podejścia w relacji z każdą osobą. Jest to trudne wyzwanie dla lidera. Empatia oczywiście nie jest jedyną i najważniejszą umiejętnością, ale bardzo ważną w połączeniu z innymi cechami, które charakteryzują najlepszych liderów. Victor Lipman, autor popularnych książek i artykułów o zarządzaniu, przyznaje, że najlepsi zarządzający, których znał to ci, którzy mieli świetny kontakt z pracownikami, i byli przy tym empatyczni.

Zespół jest społecznością, w której lider powinien czuć i wspierać pracowników. Jak zatem nauczyć się empatii?

Empatię można wypracować budując nawyki. Jest to sprawa trudna, ponieważ na co dzień nie uświadamiamy sobie tego, że tak naprawdę jesteśmy zbudowani z przyzwyczajeń, które bardzo trudno zmienić. Naszą odpowiedzią na taką sytuację jest metoda uczenia liderów Sigma GameLearning. Przygotowuje liderów do zarządzania w nowoczesny sposób. Bo od liderów na produkcji naprawdę bardzo dużo zależy. Nie tylko wykonanie planów produkcyjnych, ale przede wszystkim utrzymanie dobrych zespołów i zatrzymanie wartościowych pracowników. Potrzebujemy liderów z empatią. Jak awokado – z twardą pestką i miękkim miąższem.

Mariola Bardziejewska

Autorka: Mariola Bardziejewska

Coach, trenerka, psycholożka, twórczyni Gier Poszkoleniowych. Współpracując ze mną możesz nawet o 180 stopni odmienić swój sposób myślenia, przeżywania i działania

Scroll to Top